Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010

Γιαούρτι από σπίτι!

Μου αρέσει πολύ να μαγειρεύω, αλλά βαριέμαι αφάνταστα να πλένω πιάτα, ή να συμμαζεύω την κουζίνα, ιδιαίτερα όταν την μεταβάλλω σε πεδίο μάχης! Έλα όμως που δεν μπορώ να σταθώ αν δεν έχει κάποια τάξη ο χώρος που ζω και δουλεύω… Έχω στρέψει την ευφυΐα μου σε «πατέντες», που μου επιτρέπουν και να κάνω αυτά που θέλω και να τα κάνω με την μικρότερη… περιβαλλοντική επίπτωση! Ανάμεσα σε πολλά που θέλω να προετοιμάζω, θα ήθελα να κάνω τακτικά σπιτικό γιαούρτι, γιατί αυτά που πωλούνται εδώ μόνο γιαούρτια δεν είναι! Η Κική είχε αναρτήσει τον τρόπο που παρασκευάζουμε γιαούρτι, οπότε δεν είχα απορίες και έφτιαξα μερικές φορές. Ωραία όλα αυτά, αλλά υπάρχουν και οι μικρές λεπτομέρειες… Η κουζίνα μου, που είναι ανοικτή στο καθιστικό και στην τραπεζαρία, δεν είναι δυνατό να "φιλοξενεί" τσανάκα τυλιγμένη σε κουβερτούλα επί εξάωρο (ακόμα και αν κοιμάμαι όταν συμβεί αυτό). Άσε την ενόχληση που μου προκαλεί και μόνο η σκέψη της μυρωδιάς, της πιθανώς γιαουρτωμένης κουβέρτας κλπ Στην Αθήνα έφτιαχνα γιαούρτι στην ειδική συσκευή. Όμως δεν με βόλευαν τα μικρά της βαζάκια. Άσε που δεν κουβαλιέται η μηχανή στο νότιο ημισφαίριο…
Άρχισα λοιπόν να σκέφτομαι για να βρω λύση! Στην αρχή έβαλα το πυρέξ με το γάλα που ζυμωνόταν σε μια τσάντα ισοθερμική, έκλεισα το φερμουάρ και άφησα την ζύμωση να ολοκληρωθεί! Τελευταίο όμως σκέφτηκα μια ακόμα πιο βολική ιδέα. Να φτιάξω το γιαουρτάκι μου μέσα σε ισοθερμικό δοχείο. Αυτά τα δοχεία που είναι φτιαγμένα για να μεταφέρει κανείς το φαγητό του ζεστό ή κρύο με ασφάλεια. Το δοχείο, που βρήκα στο σούπερ μάρκετ, μοιάζει με κυλινδρικό, κοντόχοντρο «θερμός». Εξωτερικά είναι πλαστικό και εσωτερικά γυαλί. Έχει χωρητικότητα 2 λίτρα και σύμφωνα με τις προδιαγραφές του, κρατά ζεστό το περιεχόμενό του για 8 ώρες! Ακριβώς αυτό που χρειαζόμουν! Για να φτιάξω το γιαούρτι ακολούθησα ευλαβικά τις οδηγίες της Κικής. Διάλεξα την συνταγή που ταιριάζει στο στυλ μου με τις μετρήσεις… Πήρα μια κατσαρόλα, θερμόμετρο, ογκομετρικό δοχείο, το ισοθερμικό δοχείο, κουτάλι, μια σπάτουλα σιλικόνης, γάλα και λίγο γιαούρτι.
Έβαλα 1.80 λίτρα ημι-αποβουτυρωμένο γάλα να ζεσταθεί στους 90 βαθμούς και το άφησα να κρυώσει ως τους 47 βαθμούς . Έριξα το ζεστό γάλα στο ισοθερμικό δοχείο και έλεγξα την θερμοκρασία του γάλακτος να είναι 45 βαθμοί. Διέλυσα μέσα 3 κουταλιές της σούπας γιαούρτι «ζωντανό», με πρεβιωτικά κλπ και έκλεισα το καπάκι του δοχείου! Η πρώτη φάση είχε ολοκληρωθεί. Άφησα το δοχείο σε μια γωνιά της κουζίνας, που δεν ενοχλούσε αισθητικά ή λειτουργικά και σε 6 ώρες το γιαούρτι μου ήταν έτοιμο! Το έβαλα στο ψυγείο, με το δοχείο, αφού έβγαλα το καπάκι και το σκέπασα με μεμβράνη! Η δεύτερη φάση είχε τελειώσει. Το άφησα στο ψυγείο για 10 ώρες. Η γεύση του είναι τέλεια! Η ποιότητά του καλύτερη από τα προσφερόμενα στην αγορά, που μπορεί να μην είναι γιαούρτια, αλλά «επιδόρπια». Η τιμή του πολύ καλύτερη. Και η διαδικασία τόσο απλή!
Τις λεπτομέρειες για την παρασκευή του γιαουρτιού τις έχει γράψει αναλυτικά η Κική οπότε αν θελήσετε λεπτομέρειες ρίξτε μια ματιά στην μικρή κουζίνα.
Έχω αρχίσει να σκέφτομαι πως να το χρησιμοποιήσω πχ σε γλυκά με γιαούρτι, κέικ κλπ
Προς το παρόν το απολαμβάνω σκέτο, ή με φρέσκα φρούτα και μέλι!
Τολμήστε το!

22 σχόλια:

  1. εξαιρετική ιδέα Αγγελική!
    (έτσι, σκέφτομαι, μπορούμε να κάνουμε διάφορες πατέντες, πχ. έτοιμο το ζεστό πόριτζ για το πρωί που δεν προλαβαίνουμε να το φτιάξουμε)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγγελική, καλώς σε βρίσκω πάλι στην κουζίνα σου.Πράγματι το σπιτικό γιαούρτι είναι υπέροχο.Το φτιάχνω και εγώ χωρίς να χρησιμοποιώ θερμόμετρο, με τον τρόπο που το έφτιαχναν παληά. Δηλαδή βράζω το γάλα και το αφήνω να αρχίσει να κρυώνει. Το δοκιμάζω κρατώντας το δαχτυλο (τον δείκτη) μέσα στο γάλα και μετρώντας 1,2,3...αν το δάχτυλο αντέξει μέσα στο γάλα μέχρι το 30 τοτε είναι έτοιμο το γάλα για πήξιμο.Δοκίμασέ το και πέσμου.΄Οταν βάλεις το θερμόμετρο και λέει 45 στο δάχτυλο πόσο είναι?Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα!!Γιαούρτι φτιάχναμε στο πατρικό μου πάντα με γάλα πρόβειο ή κατσικίσιο. Η μητέρα μου το έκανε πάντα με τον τρόπο που γράφει κι Εριφύλη. Το σκέπαζε με κουβέρτες κλπ. Πόσες φορές πήγαν τα παιδιά μου να καθίσουν πάνω του δε λέγεται, τώρα το θυμούνται και γελούν ασταμάτητα.
    Φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μόνο γυναίκα θα μπορούσε να σκεφτεί τέτοια ευρεσιτεχνία! Μπράβο Αγγελική! Και οι φωτό, τέλειες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ωραίες φωτογραφίες και εξαιρετική "αποκόλληση" από το φόντο. Κάθε μέρα και καλλίτερη!
    Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ωραίο το γιαουρτάκι σου,Αγγελική!Το απολαύσατε!
    Δεν έχω κάνει καμιά προσπάθεια,μου φαίνεται δύσκολο-έφτιαξα όμως το τυράκι(ευκολότερο) της Deli και ήταν υπέροχο!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μπράβο Αγγελική που το κατάφερες έτσι!!Άρα θα το απολαμβάνεις με μεγάλη ευχαρίστηση τώρα που είναι κατόρθωμά σου!Και ειδικά με τα φρουτάκια,μιαμ μιαμ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καρδούλα, άμα σκεφτούμε καμιά καλή πατέντα, να την πατετνάρουμε! Τέτοιες εποχές δεν είναι να χάνουμε κέρδη!
    Erifili μου την επόμενη φορά θα δοκιμάσω και θα σου πω! Αν καώ θα έχεις το κρίμα…
    Ξανθή μου, στα σούπερ μάρκετ της Αθήνας έχω δει κατσικίσιο γάλα! Εδώ δεν έχω πετύχει… Γέλασα με την ιστορία με την κουβέρτα και τα παιδιά! Με το θερμός που να γίνουν τέτοια αστεία!
    Κική μου, προφανώς γυναικείο μυαλό τεμπέλας χρειάζεται! Το γιαούρτι επειδή είναι λευκό είναι δύσκολο φωτογραφικό θέμα. Είδες τι καλές που είναι αυτές που τραβήχτηκαν στο soft box? Δηλαδή οι φωτογραφίες 1 και 5-6-7-8! Για φόντο έβαλα ένα πανί μπλε βελουτέ και αμέσως αποκολλήθηκαν από το φόντο.
    Γ. σε ευχαριστώ για όλα!
    Eleni μου αν έφτιαξες το τυρί σε βεβαιώ ότι το γιαούρτι είναι ευκολότερο! Μην τρομάζεις με το θερμόμετρο και τις μετρήσεις… Εμένα μου αρέσει να το κάνω έτσι. Οι περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν το δάχτυλό τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Santie & Athina ευχαριστώ! Στην αρχή σκεφτόμουν αν θα πήξει το γιαούρτι στο δοχείο, μετά σκεφτόμουν πώς να το φωτογραφίσω όπως του έπρεπε! Τώρα να δεις τι έχω σκεφτεί να φτιάξω…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γιαούρτι φρέσκο με γλυκό κεράσι!
    Δεν έχω καλύτερο!
    Καλή Σαρακοστή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εγώ έχω! Γιαούρτι με βύσσινο γλυκό, ή με τριαντάφυλλο!
    Καλή Σαρακοστή και σε σένα Λίλα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγγελικη επεστρεψες βλεπω.Το γιαουρτι σου ειναι υπεροχο.Αν θελεις μπορεις να μου πεις τι γαλα χρησιμοποιησες;Υποθετω οτι αυτα που κυκλοφορουν στην αγορα δεν ειναι καταλληλα.Αν τα καταφερω και το φτιαξω θα χαρω πολυ.Φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γεια σου Γιάννα μου!
    Για το γιαούρτι χρησιμοποίησα φρέσκο γάλα αγελάδας από το σούπερ μάρκετ. Το ημιαποβουτυρωμένο. Αν βάλεις γάλα με όλα τα λιπαρά το γιαούρτι σου θα είναι πιο στητό από αυτό που έκανα εγώ. Αν αγοράζει κανείς γάλα από βοσκό, φτιάχνει άλλης ποιότητας γιαούρτι! Εμένα όμως μου αρέσει αυτό το ελαφρύ! Οπότε το γάλα δεν είναι δύσκολο. Αυτό που θέλει προσοχή είναι το γιαούρτι που θα χρησιμοποιήσεις για μαγιά. Να αγοράσεις αυτό το παραδοσιακό, με την πέτσα. Τα γιαούρτια του εμπορίου μπορεί να μην είναι πραγματικά γιαούρτια (κάποια τα κάνουν με μαγιά τυριού ή ζελέ) και αυτά δεν μας κάνουν! Δεν περιέχουν τους σωστούς μύκητες και δεν γίνεται γιαούρτι το γάλα.
    Για τις πρώτες δοκιμές σου φτιάξε την μισή δόση...
    Θα τα καταφέρεις σίγουρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. το γιαουρτι το σπιτικο εχει αλλη γευση εγω δεν ξερω να το φτιαχνω αλλα καμια φορα η θεια μου που φτιαχνει μου δινει...δεν εχει καμια σχεση η γευση με αυτα του εμποριου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σπιτικό γιαούρτι, δεν έχω επιχειρήσει να φτιάξω ακόμα! Νομίζω ότι δεν θα τα καταφέρω... Αλλά πραγματικά αν πετύχει, καμία σχέση με το τυποποιημένο που πουλιέται στα S/M! Αγοράζω τέτοιο από ένα μικρό μαγαζάκι - οικογενειακή επιχείρηση στο νησί μου! Μπράβο σου Αγγελική!
    Αλήθεια -άσχετο, αλλά λόγω των ημερών- στη Νότια Αφρική γιορτάζουν κανονικά τις Απόκριες όπως εμείς εδώ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αλλη γευση το σπιτικο γιαουρτι.Εχω φτιαξει μερικες φορες στο μηχανημα με τα μικρα βαζακια, γινεται λιγο πιο μαλακο αλλα εχει ομορφη γευση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Pansofix έχεις δίκιο! Πραγματικά έχει καλύτερη γεύση. Δεν υπάρχει σύγκριση!

    Dark Chef είναι τόσο απλό, όσο δεν μπορείς να φανταστείς! Επειδή δεν είχα καμιά εξοικείωση, νόμιζα και εγώ ότι είναι μπελάς! Τελικά δεν υπάρχει απλούστερη διαδικασία!
    Όσο για την ερώτησή σου: Όχι δεν γιορτάζουν απόκριες. Υπάρχει το Halloween για τα παιδιά. Οι μεγάλοι απλά κατά καιρούς κάνουν πάρτι με κάποιο θέμα. Πχ μας είχαν καλέσει σε ένα χορό και έπρεπε όλοι να ντυθούμε με στολές σχολείων (υπάρχει το εγγλέζικο σύστημα)! Ή άλλη φορά το πάρτι είχε θέμα 1900…

    Δημιουργία συμφωνώ απόλυτα μαζί σου! Δεν θα χρησιμοποιήσω ξανά την συσκευή! Με τον τρόπο αυτό είναι πιο εύκολο και πιο βολικό! Για την υφή του γιαουρτιού παίζει ρόλο πόσο λιπαρό είναι το γάλα. Ίσως αν βάλεις και σκόνη γάλα να γίνεται πιο σταθερό, αλλά δεν θέλω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αγγελική, χαίρομαι που ανακάλυψες το blog μου δίνοντάς μου την ευκαιρία να σε ανακαλύψω κι εγώ! Είναι υπέροχο το blog σου όπως κι οι συνταγές σου. Ξετρελάθηκα επίσης με τις φωτογραφίες σου από το Madikwe Game reserve!
    Όσον αφορά το γιαούρτι σου, τί να πω. Εκπληκτικό! Συγχαρητήρια για την ευρυματικότητά σου στον τρόπο παρασκευής. Και μπράβο και στην Κική για την συνταγή της!
    Μάγδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλώς την Μάγδα! Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Θα τα λέμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αγγελική καλημέρα και Καλή Σαρακοστή. ' Ενα μπωλάκι με γιαούρτι και γλυκό βύσσινο παρακαλώ. Το λατρεμένο μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μιλάμε ότι είσαι ένας άλλος πολυμήχανος Οδυσσέας!
    Τελικά η "ξενυτειά" έχει και χάρες. Κάνει τον άνθρωπο να παράγει ιδέες σε κάθε επίπεδο :-)
    Μπράβο σου Αγγελική μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Erifili κόπιασε να σε κεράσω! Δοκίμασα όταν έφτιαξα ξανά γιαούρτι να μετρήσω ως το 30 με το δάχτυλο μέσα στο γάλα και πραγματικά η θερμοκρασία του γάλακτος ήταν 45 βαθμοί! Έχεις δίκιο! Καλή Σαρακοστή και σε σένα!

    Πηνελόπη μου, η τεμπελιά τέχνες κατεργάζεται... Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή